Nagy-Bihar / Vârful Cucurbăta Mare

Románia, Bihar-hegység

Téli Nagy-Bihar – újból

A hét elején felvetettem egy újabb téli túrát az Erdélyi-Szigethegység legmagasabb pontjára, és két nap múlva már meg is volt az öt fős legénység. Mivel időben szerettünk volna lejönni a hegyről, ezért újból egy korai indulást terveztünk. Az első embert fél 4-kor, az utolsót pedig 4-kor felvéve már indulhattunk is kiindulópontunk felé. Az út minősége nem a legjobb Belényes felé (elég egyenetlen), de szerencsére most szinte kátyúmentes volt. Igen jó tempóban haladtunk, fél 8-kor már megérkeztünk ArieÅŸenibe (Galbenába). A főútról a Montana-házhoz egy földút vezetett be. Kissé jeges volt, de hólánc nélkül is járható volt. Öltözködés, pakolás és reggelizés után néhány perccel 8 előtt el is készült az indulófotó.

A Csepi-völgyben haladó kék turistajelet követve indultunk el. Az időjárás nem egyezett a Mountain Forecast előrejelzésével: a környező magaslatokat felhő takarta el, de szerencsére a hószállingózás megszűnt. A hőmérséklet igen kellemes volt, így elegendő volt egy aláöltözet és egy polár is. A fenyvesben haladó út ebben a téli köntösben igen szép volt. Már lent is volt hó, de az előttünk túrázó néhány ember nyomában jól lehetett haladni. Szűk másfél óra alatt elértük azt a pontot, amikor a turistaút letér a csúcsra vezető dózerútról. Innen már egyre több hó volt és nemsokára el is tűnt a taposott nyom. A felhők kicsit emelkedtek, így lassan kelet felé kezdett megnyílni a táj. Továbbhaladva egyre többször nem tartott meg a taposott lépés, így előkerültek a hótalpak is. Bandi és Csele még küzdöttek egy darabig, ők csak jóval később vették fel azokat. A következő fenyvesnek fantasztikus jó hangulata volt. A hótalpakkal egészen szabadnak éreztük magunkat. A közel méteres hóban könnyedén tudtunk haladni. Néha-néha előbukkant a kék ég is, reményt adva, hogy kitisztul az ég. De ahogy feljebb értünk, ismét ránk telepedtek a felhők. A Kis-Bihar–Nagy-Bihar gerincére felvezető úton már megjelentek a sűrűn elhelyezett jelzőfák is, melyek egészen a csúcsig kísértek. Ezek a ködben, felhőben is lehetővé teszik a tájékozódást. Ez igen fontos, mert a gerinc déli oldalán igen nagy hópárkányok tudnak kialakulni, melyek igen veszélyesek tudnak lenni. A gerincen igen mogorva időjárás fogadott. Kegyetlenül fújt a szél (40-60 km/h) és igen alacsony volt a hőmérséklet is (a csúcson -22°-ot mutatott a hőmérő). Itt felkerültek a símaszkok és a szemüvegek is. Egyszer egy pillanatra dél felé is láthattunk egy résnyit, de sajnos ez egy perig sem tartott. A gerinc elérése után ~20 perccel a csúcskőnél álltunk. Sajnos a kilátás (Mező-havas, Bocsásza, Vigyázó...) ismét elmaradt. A néhány perces fotózás után behúzódtunk az épület lépcsőházába, ahol elfogyasztottuk ebédünket.

Az út legveszélyesebb része a nagy hópárkányok a Kis-Bihar–Nagy-Bihar gerincén

Bő fél óra pihenés után felvetettem a kérdést: menjünk vissza azon az úton ahol feljöttünk, vagy folytassuk utunk a terv szerint. A második variáns pusztán azért merült fel, mert kb. 5 méteres volt a látótávolság. Egy gyors szavazás után a terv szerinti haladást választottuk. Egy erdőhatár feletti, téli ködös út igen veszélyes lehet a tájékozódási pontok teljes hiánya miatt, de a nálunk lévő GPS-szel bemertük vállalni az utat. Szerencsénkre a főgerincen szinte teljes szélcsend volt, és egy fél óra múlva lassan tisztult is – így jó választásnak tűnt ez az útvonal. Majd továbbhaladva egyre messzebb láthattunk. Ismét a felhők felett jártunk. Nem győztünk gyönyörködni a tájban, egyik fotó a másik után készült el. Egy helyen Sanyi barátunk javaslatára le is telepedtünk, élveztük a napsütést, a havas tájat. Igen kellemes sétával értük el a Bihar-nyerget, ahol kelet felé kanyarodva tartottunk a kiindulópontunk felé. A falu felé futó gerincen könnyen megtaláltuk az utat, melyen kényelmes tempóban folyamatosan vesztettük a szintet, és az indulástól számítva 9 órán belül vissza is tértünk a kocsinkhoz. Átöltözés után beültünk az étterembe, ahol igen ízletes és jó nagy adag levest fogyasztottunk el, amit a fiúk sörrel kísértek le.